LinkedIn

Sociale media betrekken een steeds grotere rol in het sollicitatieproces. Zo is er bijvoorbeeld het zakelijke netwerk LinkedIn waarbij men een zakelijk profiel aanmaakt. Steeds vaker weten werkgevers en werknemers/werkzoekenden elkaar te vinden op dit platform. Daarnaast zit er een schat aan informatie voor recruiters waardoor ook zij hier gretig gebruik van maken.

Het is uiteraard wel belangrijk dat je LinkedIn profiel zo goed mogelijk ingericht is en van volledige en actuele informatie is voorzien. Het aanmaken van een account is gratis en zo gedaan. Het invullen van je profiel kost vervolgens wel wat tijd.


Foto
Belangrijk is een duidelijke foto op je profiel. Een gezicht bij een persoon geeft toch vaak een beter beeld van degene achter alle informatie. Zorg ervoor dat je een representatieve foto plaats en niet een vakantiefoto waarbij je in strandkleding een cocktail drinkt. Je ziet er dan misschien wel uit als een echte levensgenieter, op LinkedIn komt dit niet heel professioneel over.

Titelomschrijving
Belangrijk op LinkedIn is je titelomschrijving. Dit is een kopje die ook overgenomen wordt in alle overige communicatie op de site, naast je foto en je naam. Hiermee kan je de aandacht trekken om verkeer naar jouw pagina te realiseren. Een pakkende tekst hier werkt! Pas wel op met algemene teksten als “Opzoek naar een nieuwe uitdaging”. Dit is helaas niet meer origineel. Daarnaast geeft het niet aan in welk segment je iets zoekt. Een verwijzing naar de branche in combinatie met je beschikbaarheid kan absoluut helpen in je vindbaarheid door werkgevers en recruiters.

Werkervaring
Zodra bezoekers je pagina hebben bereikt is het doel om hen te overtuigen. Wie ben jij en wat heb je in het verleden gedaan. Zorg ervoor dat je alles zo volledig mogelijk invult. Hoe meer informatie hoe beter. Belangrijk is wel een taktische formulatie. Wat voor jou een absolute pluspunt is hoeft dat niet voor een ander te zijn. Probeer het zo feitelijk te benaderen, maar vergeet je enthousiasme ook niet. Positiviteit werkt, maar overdrijf niet. Je werkervaring kan je zien als je digitale curriculum vitae. Besteed dan ook wat extra tijd aan.


Aanbevelingen / Recommendation
Waren je collega’s blij met jou? Liep je vorige manager met je weg? Heb je een klant die niet dan lovende woorden over je heeft? Vraag heb om haar een aanbeveling op je profiel te schrijven. Zorg er wel voor dat het een relevante band is en bekijk goed wie je om een aanbeveling vraagt. Zomaar mensen uitnodigen kan nog eens vreemde reacties opleveren. Het werkt om mensen eerst persoonlijk te vragen of ze openstaan voor een aanbeveling. Vervolgens kan je hen via LinkedIn uitnodigen.

Opleiding / Studie
Wanneer je veel werkervaring hebt opgebouwd is opleiding en studie vaak minder belangrijk. Toch is het goed om dit te vermelden. Mochten er gaten in je opleiding vallen dan kan je wellicht je opleiding studie in algemeenheid beschrijven. Dit hoeft namelijk geen rol te spelen wanneer je beroepservaring relevant is.

Geef een reactie