Het maken van een case (bij sollicitatie)

Steeds vaker vragen potentiƫle werkgevers aan de sollicitant een case te maken. Dit geeft een beter beeld hoe de sollicitant kijkt naar bepaalde stukken en wat het werk- en denkniveau van iemand is. Het maken van een case wordt voornamelijk gebruikt in de media, marketing en financiƫle dienstverlening. Voornamelijk bij kantoorbanen.

Het maken van een case helpt vaak ook de sollicitant om een beter beeld te krijgen van de functie. Vaak bestaat de case uit een werkzaamheden binnen het takenpakket. Het komt dan ook voor dat uiteindelijk de sollicitant de functie helemaal niet meer ziet zitten doordat hij/zij een beter beeld krijgt van de werkzaamheden.

Vaak krijg je bij het maken van een case een verzoek om er maximaal een bepaald aantal uur aan te besteden. Zo krijgt de werkgever een beeld wat de sollicitant binnen een bepaald tijdsbestek kan opleveren. De case kan vervolgens leidraad zijn binnen een (tweede) interview.

De vragen die tijdens dit interview worden gesteld gaan over de case en zijn vaak om te kijken hoe er te werk is gegaan. De denkwijze is hierbij van groot belang.